Vanliga frågor och svar

Många av de frågor vi får är likartade och vi har därför samlat svaren på dessa frågor här. Välj kategori för att börja söka efter svaret på din fråga. Hittar du inte svaret kan du kontakta oss.

Tillbaka

Frågor och svar - Beställning

Jag har gjort en beställning men inte fått någon orderbekräftelse, vad skall jag göra?

Svar:

Oftast när en kund inte har fått en orderbekräftelse beror det på att orderbekräftelsen har tolkats som skräppost av kundens e-postleverantör.

Så innan du ringer oss får du gärna kontrollera om vår orderbekräftelse på din beställning har hamnat i din inkorg för skräppost.

Om vår orderbekräftelse har klassats som skräppost och du har en möjlighet att markera att meddelandet inte är skräppost får du gärna göra detta. Detta för att säkerställa att du får kommande e-postmeddelanden från oss. Meddelanden som till exempel kan innehålla leveransinformation eller information med sändningsnummer när din beställning är skickad till dig.

Om du inte hittar vår orderbekräftelse i inkorgen för skräppost är du självklart välkommen att kontakta kundtjänst.
Den andra orsaken kan vara att beställaren angett felaktig e-post adress i beställningen. 

Jag försökte slutföra ett köp med betalning via Klarna men fick meddelande om att det inte gick att begära bekräftelse med BankId, hur gör jag?

Svar:

Då vi i dagsläget använder en version av Klarnas betallösningar där det tyvärr inte är möjligt att bekräfta sitt köp via BankID så måste du logga in hos Klarna, antingen i appen eller på klarna.se, och ändra inställningarna för att BankId behövs för att godkänna ett köp.

Det finns två sätt att göra detta på. Antingen så tillåter man tillfälligt alla köp genom att avmarkera "Aktivera BankId för alla köp" eller så makerar man tillfälligt "Acceptera köp för butiker som inte stöder BankId". 

Man går tillväga som följer för att tillfälligt avaktivera att BankId krävs på alla köp:

I Klarna Appen

  1. Efter inloggning klickar man på den lilla gubben som visas högst upp till höger.
  2. Sedan klickar man på ”Data och säkerhet”
  3. Efter det ”BankID vid köp”
  4. För att tillfälligt avaktivera att BankID  klickar man på det lilla reglaget vid ”Aktivera BankId för alla köp”.
  5. Efter att köpet har slutförts går man tillbaka och återaktiverar att BankId krävs på alla köp.

På Klarnas hemsida

  1. Efter inloggning klickar man på användarprofilen som ligger längst ner i menyn till vänster.
  2. Sedan klickar man på ”Data och säkerhet”
  3. Efter det ”BankID vid köp”
  4. För att tillfälligt avaktivera att BankID  klickar man på det lilla reglaget vid ”Aktivera BankId för alla köp”.
  5. Efter att köpet har slutförts går man tillbaka och återaktiverar att BankId krävs på alla köp.

Klarna godkänn köp utan BankId