Vanliga frågor och svar

Många av de frågor vi får är likartade och vi har därför samlat svaren på dessa frågor här. Välj kategori för att börja söka efter svaret på din fråga. Hittar du inte svaret kan du kontakta oss.

Tillbaka

Frågor och svar - Kortbetalning

Vad är Verified by VISA och Mastercard SecureCode?

Svar:

MasterCard SecureCode respektive Verified by Visa är kostnadsfria tjänster som innebär att du identifierar dig med ett lösenord i samband med att du använder ditt kort på internet.

Lösningen har utvecklats av MasterCard och Visa och är en global standard. Du som har ett MasterCard-kort ansluter ditt kort till MasterCard SecureCode och du som har ett Visa-kort ansluter ditt kort till Verified by Visa. Det är helt enkelt två olika namn för samma lösning.

Om du inte redan har anslutit ditt kort till tjänsten gör du detta hos banken som har utfärdat ditt kort. Förfarandet är liknande på de flesta banker, läs mer om hur du ansluter ditt kort hos banken som utfärdat kortet.

Vem skall jag kontakta om problem med MasterCard SecureCode eller Verified by Visa?

Svar:

För hjälp med problem som rör en betalning med MasterCard SecureCode och Verified by Visa är det absolut bäst att du kontaktar banken som har utfärdat kortet du försöker genomföra ditt köp. Detta eftersom de tekniska lösningarna för MasterCard SecureCode och Verified by Visa beror på vilken bank som utfärdat kortet.

Jag har problem att slutföra min kortbetalning med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode, vad skall jag göra?

Svar:

Om du har problem med att slutföra din kortbetalning med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode rekommenderar vi dig att först kontrollera din webbläsares säkerhetsinställningar när det gäller popupfönster.

Om du efter att du fyllt i dina kortuppgifter och klickat på knappen "Betala nu" får upp ett meddelande om att ett nytt fönster skall öppnas men inget händer beror det på att utfärdaren av ditt kort har en tekniska lösning för MasterCard SecureCode och Verified by Visa som kräver att ett popupfönster kan öppnas.

Detta eftersom det har visat sig att problem som rör kortbetalningar med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode oftast beror på säkerhetsinställningar i kundens webbläsare. Är din webbläsare till exempel inställd på att blockera popupfönster kan detta medföra att betalningen inte går att slutföra.

Detta eftersom Avarda, som är vår betalpartner när det gäller kortbetalningar, kommunicerar med med din kortutgivare (läs din bank) efter det att du har fyllt i din säkerhetskod. Säkerhetskontrollen för Verified by VISA eller Mastercard SecureCode görs hos kortutgivaren och inte hos Avarda.

Vi rekommenderar inte att du som kund ändrar inställningen i din webbläsare så att alla popupfönster tillåts. Men vid problem rekommenderar dig att kontrollera som att din webbläsare inte är inställd på att blockera alla popupfönster. Detta kan till exempel hända om du har installerat tillägg i webbläsaren som blockerar annonser.

För information om ändrar inställningarna för att tillåta popupfönster se den frågan som behandlar detta.

Hur tillåter jag popupfönster vid kortköp?

Svar:

Om din webbläsare är inställd på att blockera popupfönster kan det hända att du får problem att slutföra din kortbetalning, beroende på vilken teknisk lösning som banken som utfärdat till kort har. För att avaktivera blockeringen av popupfönster följer du stegen nedan.

Internet Explorer:

Klicka på Verktyg följt av Internetalternativ. Välj fliken Sekretess i det fönster som öppnas. Klicka på knappen Inställningar. Börja med att kontrollera om blockeringsnivån är inställd på "Mellan", om inte ändra gärna till denna nivå då det i denna nivå går att genomföra ditt köp utan att lägga till undantag. Om du inte vill ändra blockeringsnivån lägger du till de aktuella adresserna för både DIBS och din banks fönster för Verified by Visa/Mastercard SecureCode i listan över tillåtna platser. Spara ändringarna genom att klicka på knappen OK.

Google Crome:

Klicka på Anpassa och kontrollera Google Crome följt av Inställningar. Klicka på Visa avancerade inställningar och välj Innehållsinställningar under Sekretess. Leta upp popupfönster och klicka på Hantera undantag och lägg till de aktuella adresserna för både DIBS och din banks fönster för Verified by Visa/Mastercard SecureCode i listan över undantagna platser. Spara genom att klicka på knappen Klar.

Firefox:

Klicka på Öppna meny eller Verktyg följt av Inställningar. Välj fliken Innehåll och  klicka på Undantag och lägg till de aktuella adresserna för både DIBS och din banks fönster för Verified by Visa/Mastercard SecureCode i listan över godkända platser. Spara genom att klicka på knappen Spara ändringar.

Safari:

Klicka på Menyknappen alternativt Redigera. Om Blockera popupfönster är markerat med en bock, avmarkera blockeringen genom att klicka på texten "Blockera popupfönster".

Opera:

Klicka på Opera ikonen högst upp till vänster följt av Inställningar. Välj Webbplatser. Leta upp Skapade fönster (popuper). Klicka på Hantera undantag.
Lägg till adressen till DIBS samt den adressen till din banks fönster som öppnas i listan över undantag och klicka därefter på Färdig.

Safari på iPad/iPhone.

Stäng ner Safari-appen helt. Öppna Inställningar och leta upp Safari i listan till vänster. Avaktivera blockeringen av popupfönster genom att dra reglaget vid Blockera popupfönster åt vänster. När ett nytt popupfönster försöker öppnas kommer du att få upp frågan "Den här webbplatsen försöker öppna ett popupfönster" klicka på knappen Tillåt.

Glöm inte att återigen aktivera blockeringen av popupfönster igen om du väljer att helt avaktivera blockeringen av popupfönster inför ditt köp.

Om du har tillägg installerade i webbläsaren som blockerar annonser och/eller popupfönster rekommenderar vi dig att avaktivera dessa tillägg innan du genomför ditt köp. Detta då kommunikationen mellan DIBS och din bank delvis kan vara beroende av popup-fönster för att ditt köp skall kunna slutföras.