När behövs hjulinställning?
Din bils hjulinställning behöver vanligen ses över en gång per år. En hjulinställning innebär att man justerar bilens fjädringssystem för att säkerställa att hjulen är korrekt positionerade.
Det finns några indikationer på när en hjulinställning kan vara nödvändig som du kan ha koll på:
Bilen drar åt ett håll: Om bilen konstant drar åt ena sidan när du kör rakt fram, kan det vara ett tecken på att en hjulinställning behövs. Detta innebär ofta att du måste hålla ratten lätt åt motsatt håll för att bilen inte ska avvika från den raka linjen.
Ojämnt slitage på däcken: Om vissa delar av däcken är mer slitna än andra eller om det finns en skillnad i slitbanans djup från insidan till utsidan av däcket kan det vara tecken på problem med hjulinställningen.
Ratten vibrerar: Om ratten vibrerar kan det också vara ett tecken på problem med hjulinställningen.
Hur ofta ska man göra en hjulinställning?
Det rekommenderas att göra en hjulinställning åtminstone en gång om året. Du kan exempelvis passa på att göra det när du byter däck för säsongen eller när du köper nya däck för att förhindra att de börjar slitas ojämnt. Om du ofta kör på dåliga vägar eller kör många mil kan det vara en bra idé att göra en hjulinställning oftare.
Hur gör man hjulinställning?
Att utföra en hjulinställning är en ganska komplex process som vanligtvis kräver professionell utrustning och kunskap. Därför är det alltid bäst att låta en expert göra det.
Bilen hissas upp på en hjulinställningslift där flera olika vinklar mäts för att visa hur mycket som behöver korrigeras. De vinklar som kontrolleras är följande:
Camber är vinkeln på hjulet sett från sidan av bilen. En korrekt cambervinkel säkerställer att däckets ovansida ligger i rätt vinkel jämfört med vägen.
Caster är vinkeln av hjulupphängningens lutning framåt eller bakåt (sett från sidan av fordonet). Caster påverkar styrningens stabilitet och retur.
Toe är vinkeln på hjulen sett ovanifrån. Toe-in innebär att hjulens främre delar är närmare varandra än de bakre, medan toe-out är motsatsen.
Många moderna verkstäder använder datoriserade system för att noggrant mäta och justera dessa vinklar. Dessa system ger exakta mätningar och möjliggör finjusteringar för att säkerställa att hjulinställningen är inom tillverkarens specifikationer.
Hur lång tid tar en hjulinställning?
Vanligtvis tar det ungefär en timme att genomföra en hjulinställning, men det kan variera beroende på flera faktorer. Om du endast gör en framhjulsinställning kan det gå snabbare, medan en fyrhjulsinställning kan ta lite längre tid.
Vad kostar en hjulinställning?
I genomsnitt kostar en hjulinställning mellan 1 000 och 1 500 kronor. Dessa priser kan dock variera beroende på bilmodell, bilverkstad samt bilens ålder och skick.
Vad händer om man har en felaktig hjulinställning?
En felaktig hjulinställning kan leda till en rad problem:
Ojämnt däckslitage: Snabbare och ojämnt slitage på däcken.
Ökad bränsleförbrukning: Ökat rullmotstånd kan leda till högre bränsleförbrukning.
Styrproblem: Bilen kan dra åt ena sidan, vilket kräver konstant korrigering av styrningen.
Ökad belastning på bilens delar: Slitage på fjädring och styrkomponenter kan öka.
Säkerhetsrisker: Ökad risk för vattenplaning och minskad förmåga att hantera oväntade trafiksituationer.