Vanliga frågor och svar

Många av de frågor vi får är likartade och vi har därför samlat svaren på dessa frågor här. Välj kategori för att börja söka efter svaret på din fråga. Hittar du inte svaret kan du kontakta oss.

Tillbaka

Frågor och svar - Kortbetalning

Jag har problem att slutföra min kortbetalning med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode, vad skall jag göra?

Svar:

Om du har problem med att slutföra din kortbetalning med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode rekommenderar vi dig att först kontrollera din webbläsares säkerhetsinställningar när det gäller popupfönster.

Om du efter att du fyllt i dina kortuppgifter och klickat på knappen "Betala nu" får upp ett meddelande om att ett nytt fönster skall öppnas men inget händer beror det på att utfärdaren av ditt kort har en tekniska lösning för MasterCard SecureCode och Verified by Visa som kräver att ett popupfönster kan öppnas.

Detta eftersom det har visat sig att problem som rör kortbetalningar med Verified by VISA eller Mastercard SecureCode oftast beror på säkerhetsinställningar i kundens webbläsare. Är din webbläsare till exempel inställd på att blockera popupfönster kan detta medföra att betalningen inte går att slutföra.

Detta eftersom Avarda, som är vår betalpartner när det gäller kortbetalningar, kommunicerar med med din kortutgivare (läs din bank) efter det att du har fyllt i din säkerhetskod. Säkerhetskontrollen för Verified by VISA eller Mastercard SecureCode görs hos kortutgivaren och inte hos Avarda.

Vi rekommenderar inte att du som kund ändrar inställningen i din webbläsare så att alla popupfönster tillåts. Men vid problem rekommenderar dig att kontrollera som att din webbläsare inte är inställd på att blockera alla popupfönster. Detta kan till exempel hända om du har installerat tillägg i webbläsaren som blockerar annonser.

För information om ändrar inställningarna för att tillåta popupfönster se den frågan som behandlar detta.